VLIEGCOACH

Wat is turbulentie

Turbulentie is gewoon

Turbulentie is onstuimigheid van de lucht. Net zoals golven op een zee kunnen er in de lucht ook hevige wervelingen aanwezig zijn.

Turbulentie ontstaat doordat luchtlagen met een verschillende snelheid langs elkaar waaien of omdat winden uit verschillende richtingen tegen elkaar aanbotsen. Omdat de atmosfeer daar erg beweeglijk is, beweegt het vliegtuig met de atmosfeer mee. Het toestel beweegt op en neer en heen en weer. Net zoals een auto op en neer en heen en weer beweegt als je ermee op een hobbelige bochtige weg rijdt.

Turbulentie is een normaal verschijnsel in de atmosfeer. Een vliegtuig is daarom zodanig ontworpen dat deze bestand is tegen turbulentie.
Elk vliegtuig moet zo sterk zijn, dat deze minstens 2,5 keer de maximaal mogelijke turbulentie aankan. Zeker de vleugels moeten hiertegen bestand zijn. Zo kan een vleugel van een Boeing 747 aan de tip zo'n 4 meter op en neer bewegen. Deze extreme bewegingen zullen in de praktijk nooit worden bereikt.

Waarom wordt turbulentie vermeden

Dat een gezagvoerder in samenspraak met de luchtverkeersleiding om gebieden met turbulentie heenvliegt als dat mogelijk is, heeft niets te maken met veiligheid. Turbulentie is voor het vliegtuig volkomen ongevaarlijk.

Turbulentie is voor de passagiers oncomfortabel en daarom worden gebieden met turbulentie vermeden als dat mogelijk is.

Wanneer ontstaat turbulentie

Er kunnen meerdere omstandigheden zijn waarbij turbulentie in de atmosfeer ontstaat:
  • In de atmosfeer komen verschillende hoge en lage drukgebieden voor. Hierdoor waaien er overal winden. Deze winden komen uit verschillende richtingen en kunnen turbulentie veroorzaken.
  • In de atmosfeer komen luchtlagen voor die extreem koud kunnen zijn. De lucht wordt hierdoor zwaarder en zakt naar beneden. Deze naar beneden vallende lucht kan hoge snelheden bereiken. Er is dan sprake van een 'downburst', een wind die naar beneden waait. Als je met een vliegtuig door zo'n wind vliegt, dan voelt het alsof het vliegtuig naar beneden valt. Dit wordt in de volksmond ook wel een luchtzak genoemd. Wees gerust, het is niet het vliegtuig dat valt, maar gewoon meebeweegt met de wind.
  • Rondom heftige (onweers)buien is altijd sprake van snel stijgende en dalende luchtlagen (downburst). Ook deze naar beneden vallende luchtstroom kan worden waargenomen in het vliegtuig als 'vallen'. Downburst is trouwens de reden waarom vliegtuigen tijdens onweersbuien niet mogen opstijgen en landen. De bliksem zelf is voor een vliegtuig ongevaarlijk.

Luchtzakken

Luchtzakken bestaan niet. Er is geen plek in de atmosfeer waar een vacuüm heerst. Dit is natuurkundig onmogelijk.
Help ons deze website te verbeteren!
Mis je iets op deze website? Is iets niet duidelijk? Heb je vragen?
Zeg het via ons help-ons formulier en we gaan aan de slag!